Bilen vibrerar på tomgång: Felsökning & lösningar

Vibrerar eller skakar din bil på tomgång? Det är inte ovanligt att olika motorer vibrerar lite, speciellt om du har en äldre bil. Men vibrationer kan också betyda att något är fel med din motor.

I den här artikeln ska vi prata lite mer om olika saker som kan orsaka vibrationerna i din motor.

Vibrationer på tomgång

Det finns några olika saker som kan orsaka skakningar och vibrationer på tomgång. Här är några vanliga fel.

Det kan vara liknande problem med tomgången på Volvo, BMW, Mercedes, Volkswagen, och andra bilmärken och bilmodeller eftersom många motorer fungerar på ungefär samma sätt och ger liknande symptom.

Motorn misständer

Om det är något fel med motorn som orsakar misständningar så kan man uppleva att bilen skakar och beter sig konstigt på tomgång.

Det kan till exempel vara dåliga tändstift, givare som är dåliga, eller något elektroniskt.

Här är några vanliga orsaker till att bilen misständer.

  • Dåliga tändstift
  • Dålig LMM (luftmassemätare)
  • Dåliga tändkablar
  • Dåliga tändspolar
  • Rotor och/eller fördelarlock (om du har en äldre bil)
  • Fel på någon givare

Om du tror att din bil misständer så kan det vara en bra idé att göra en felsökning med dator. Finns det felkoder på någon komponent i motorn så kan det underlätta felsökningen.

Om du inte har möjlighet att läsa felkoder hemma så kan man lämna in bilen på verkstad. En felsökning brukar inte kosta mer än 500-1000 kronor för att läsa felkoder.

Om din bil även skakar eller vibrerar när du accelererar så kan det vara ett ytterligare tecken på att den misständer.

Dåliga motorfästen

En annan orsak till skakningar och vibrationer kan vara att ett eller flera motorfästen är dåliga.

Motorfästen är metall och gummi som håller upp din motor. Ibland kallas det motorkuddar. Även växellådans fästen kan vara dåliga och orsaka vibrationer.

Om fästena blir dåliga så betyder det att motorn kan ”röra sig” mer än den ska göra, och det kan göra att du känner vibrationer i hela bilen.

Ibland kan man testa om motorfästen är dåliga själv.

Öppna huven och försök att ”skaka” på motorn med händerna. Motorn ska oftast inte gå att rubba med handkraft. Om du kan ”skaka runt” din motor några centimeter åt något håll, så är det oftast ett eller flera motorfästen som är dåliga.

Du kan också starta din motor och be en kompis att trycka på gaspedalen samtidigt som du tittar på motorn.

När man gasar så ska inte motorn flytta sig speciellt mycket. Om du ser att motorn nästan ”vrider sig” när man gasar, då är det troligtvis dåliga motorfästen som behöver bytas ut.

Dåliga motorfästen kan också göra att bilen skakar vid acceleration.

Dålig tomgång/tomgångsmotor

Det kan också vara så att din bil helt enkelt går dåligt på tomgång.

Alla bilar har någon typ av datorsystem eller mekanik som ser till att bilen kan stå på tomgång vid ett visst varvtal.

Äldre bilar har oftast mekaniska delar som ser till att tomgången håller sig på en stabil nivå, medan nyare bilar oftast styr tomgången med givare och andra komponenter som tillsammans med en dator ser till att bilen inte går upp och ner på tomgång.

Hur känns din bil när den står på tomgång utan att du rör gaspedalen? Ligger varvtalet stabilt, eller går det upp och ner?

Om varvtalet på tomgång inte är stabilt så bör du börja felsöka det.

Lämna en kommentar